- Volgens containervervoerder Maersk kan het nog maanden duren voor we verlost zijn van de chaos in de Rode Zee.
- Vaarroutes voor containerschepen zijn in de problemen gekomen door aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen.
- Containerschepen moeten nu omvaren door Afrika, wat het vervoer honderden euro’s duurder kan maken.
- Lees ook: BP laat olietankers niet meer via Rode Zee varen vanwege militaire escalatie – ook grote containerrederijen mijden route na drone-aanvallen bij Jemen
De chaos in de Rode Zee ten gevolge van de aanvallen op vrachtschepen door Jemenitische Houthi-rebellen kan nog maanden duren. Dat zegt Maersk, een van ’s werelds grootste containervervoerders, in een verklaring vrijdag.
Volgens Maersk zijn er vijftien routes tussen Azië en Europa en de Amerikaanse oostkust en het Midden-Oosten in de problemen gekomen. Meer dan 150 schepen met bestemmingen als Singapore en Rotterdam hebben hun aankomstdatum uitgesteld, sommige tot zelfs maart.
De schepen zouden normaal gesproken door de Rode Zee en het Suez-kanaal varen en moeten nu omvaren onder Afrika door. Eerder al liet Maersk weten een containertoeslag door te voeren vanwege die omweg. Een standaard container die van China naar Noord-Europa wordt vervoerd is nu 700 dollar (zo’n 635 euro) duurder.
De Verenigde Staten hebben deze week een Rode Zee-coalitie van meer dan twintig landen in het leven geroepen die schepen in de Rode Zee moet beschermen. Een woordvoerder van het Pentagon zei vrijdag dat dit voldoende moet zijn om de omweg onder Afrika door niet te hoeven maken.